3.10.
Kolme
ensimmäistä koulupäivää ja kuusi ”luentoa” takana. Ensi vaikutelma tuo mieleen
enemmänkin lukion kuin yliopiston. Tunnit pidetään luokissa joihin ei paljoa
yli kolmeakymmentä ihmistä mahdu ja jokaiselta saa mukaansa kotiläksyt tehtäväksi
seuraavalle kerralle. Itse olen pitänyt kovasti Jyväskylän tarjoamasta
opiskelutavoista. Pari massaluentoa viikossa ja harjoitustehtävät päälle, joita
ei aina ole pakko edes tehdä. Luennoilla saa käydä jos haluaa, mutta
läsnäolopakkoa ei ole ollenkaan. Jokainen saa opiskella kurssit juuri sillä
tavalla kuin itselle sopii. Täällä painopiste tuntuu olevan enemmän
läsnäolossa, ryhmätehtävissä, esityksissä ja eri raporttien, tehtävien ym.
palauttamisessa. Vastaavasti sitten tenttejä ei taida olla yhdessäkään
valitsemassani kurssissa. OUSSEP-kurssien (joista kurssien tulee pääasiassa
koostua) valikoima luonnontieteiden suhteen on hyvin rajallinen.
Kurssilista
näyttää tällä hetkellä tältä:
-Introduction to Precision Science
and Technology
-Introduction to International
Business
-Advanced Organic Chemistry (!)
-Topics in Mathematics and it’s
Engineering Applications
-Experimental Mathematics (R-kielen
opettelu)
-Multivariate Statistical Science
-Global Citizenship
Kaksi
viimeistä saatan pudottaa pois ihan oman mielenkiinnon mukaan. Kaikki kurssit
ovat tasoltaan sellaisia, että niihin tarvittavat pohjatiedot ovat olemattomia.
Poikkeuksena orgaanisen kemian kurssi, jonka viime yönä spottasin vielä, kun osasin
oikeasta paikasta etsiä; Insinörtti-tiedekunnan leiristä. Saavuin tunnille
hikisenä harhailtuani etsimässä luokkahuonetta myöhässä. Professori oli
ystävällinen kaveri ja toivotti tervetulleeksi kurssille. Paikalla oli kolme
muuta lisäkseni. Ensimmäisenä sainkin sitten eteeni oppilaiden osaamistason
mittaamiseksi tehdyn kokeen jota sai koko puolitoista tuntia pakertaa, mitä
luennolle oli varattu. Edelliset kokemukset oman pääaineen parissa ovat
keväältä 2013 ja pääsinkin toteamaan unohtaneeni lähes kaiken tarkan tiedon
aiheista. Muistin kyllä osanneeni kaiken testissä kysytyn silloin joskus, mutta
raapustelut jäivät aika epätoivoiseksi omiksi päättelyiksi. Englannin kielikin
aiheutti takeltelua kaikkien termien ollessa päässä suomen kielellä. Siinä
sitten paperia palautellessa yritin vähän selitellä tilannetta, mutta proffa
totesi vaan, että älä huoli sellasista, nähdään ensi viikolla. Tälläkään
kurssilla ei onneksi ole tenttiä vaan kolme raporttia, joten eiköhän tuon kurssin
saa tehtyä, kun aiheet ovat juuri sitä mikä kiinnostaa. Toinen ääripää on
sitten japanin kurssi; olo on kuin ala-asteella. Jouduin ottamaan alimman tason
kurssin, 8 vuotta sitten käydyt pari kurssia eivät ihan riittäneet toiselle
tasolle, joka olisi vaatinut jo esim. 100:n kanjin osaamista. Homma lähti siis
ihan nollista eikä siinä mitään, mutta opettajan tyyli tuntuu siltä, että hän
ajattelee opettavansa jotain pikku lapsia, mikä saa otsasuonen sykkimään.
Koulupainotteinen päivitys, mutta sitä ovat päivätkin olleet.
Random
juttuja:
-Kahdeksan
kilometrin päässä toisistaan olevien kampusten välillä kulkee onneksi
yliopiston tarjoama ilmainen bussilinja, joka kyllä ruuhka-aikaan onkin sitten
niin täynnä, että osa porukasta jää ulos.
-Osakassa
on maailman paras puhdashuone erilaisia insinörttijuttuja varten, jossa
rakennuksen ilma, vesi ja muut kaasut on puhdistettu lähes kokonaan kaikista
hiukkasista
-Kurkin
vähän labroihin ja aika paljon sotkuisemman näköistä touhua näytti olevan
verrattuna ainakin oppilaslabroihin koulussa. Jotkut tyypit istuivat
tuoleillaan vetämässä sikeitä. Japanissahan työssä nukkuminen on ihan ok, se on
merkki siitä, että kyseinen henkilö on tehnyt töitä totaaliseen uupumukseen asti.
Taas tuli hurjia sääuutisia Japanista, mutta siellä Osakassa taitaa olla ihan leppoisaa?
VastaaPoistaJoo taifuuni ohitti Osakan yön aikana. Heräsin kovaan tuulen ujellukseen ja kurkin vähän ikkunasta ulos, mutta eipä siellä sen ihmeempää kuin vesisadetta ja kovaa tuulta näkynyt. Herätessä säävaroitus oli jo lakkautettu ja kouluun joutuu lähtemään ihan normaalisti :)
Poista